- Social mediaplatform X heeft twee nieuwe betaalde abonnementen in de markt gezet, naast het al bestaande abonnement van 8 euro.
- De duurste variant van 16 euro is reclamevrij en zet jouw reacties op andere X-berichten op een hogere positie.
- Er is ook een goedkopere versie van 3 euro, waarmee je langere berichten kunt schrijven.
- Lees ook: X (Twitter) gaat blokkeren van accounts onmogelijk maken, zegt eigenaar Elon Musk
Het zat er al langer aan te komen, maar socialmediaplatform X heeft zaterdag twee nieuwe betaalde abonnementen op de markt gezet.
De duurste van de twee heet Premium+ en kost 16 euro per maand; dubbel zoveel als het al bestaande abonnement. Abonnees zien hun reacties terug op een hogere positie als ze antwoorden op X-berichten van anderen. Ook levert het een blauw vinkje op en een label dat aangeeft dat je identiteit is geverifieerd. Deze versie is ook vrij van advertenties.
Er is ook een goedkopere versie van 3 euro per maand beschikbaar. Deze biedt klanten onder andere de mogelijkheid om langere berichten te schrijven dan normaal. Daarnaast mogen abonnees posts naderhand aanpassen en krijgen ze een beperkte “antwoord-boost”.
Elon Musk kocht X, dat toen nog Twitter heette, een jaar geleden voor 44 miljard dollar. Hij ontsloeg na die overname ruim driekwart van de werknemers en zag ook veel adverteerders vertrekken van het platform. Hij zint daarom al langere tijd op nieuwe manieren om geld te verdienen aan zijn aankoop, waaronder nieuwe abonnementsvormen.
De twee abonnementen komen naast een al bestaand abonnement van 8 euro per maand
Eerder introduceerde X al een abonnement voor 8 euro per maand, waarvoor klanten onder andere een blauw vinkje krijgen. Voor de overname door Musk betekende zo'n vinkje dat een account van een beroemdheid, bedrijf of politicus ook echt van diegene was. Het verwijderen van die originele vinkjes leidde eerder dit jaar direct tot veel verwarring, waarbij veel nepaccounts zo'n vinkje kochten en zich voordeden als iemand anders.
Door alle ingrepen van Musk nemen de zorgen toe over de verspreiding van nepnieuws en haatberichten op het platform. Afgelopen jaar zijn namelijk veel medewerkers vertrokken die dit soort uitingen moesten weren van X.
Musk zei eerder van X een app "voor alles" te willen maken, vergelijkbaar met het Chinese WeChat. Die app van Tencent is niet alleen een socialmediaplatform of berichtendienst, maar kan ook worden gebruikt om mee te betalen. Onlangs zei Musk dat X ook moet gaan concurreren met videoplatform YouTube en de zakelijke netwerksite LinkedIn.